مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

استفاده از خامه گیرهای سنتی برای استفاده در خانه

خامه گیری از شیر دام ها از زمانی که امکان پرورش دام ها و استفاده از آتش وجود داشته است ، برقرار بوده است. در قدیم با گرم کردن شیر و جمع آوری سرشیر امکان تولید خامه فراهم میشد. انقدر شیر گرم میشد و سرشیر ان جمع اوری شده و این فرایند ادامه پیدا میکرد تا میزان زیادی خامه تشکیل میشد.

این کار با توجه به اینکه نیاز به چندین بار گرم شدن داشت ، مصرف انرژی بالایی داشت ، تاثیر منفی در کیفیت شیر و خامه ی تولیدی می گذاشت و میزان خامه تولیدی توسط ان نیز کم بود . با پیشرفت صنعت و افزایش در دسترس بودن تجهیزات لبنیاتی برای استفاده ی عموم ، دستگاه هایی مخصوص به منظور تولید خامه از شیر وارد بازار شد .

این دستگاه ها که هم به صورت خامه گیر سنتی و دستی و هم به صورت خامه گیر برقی موجود می باشد امکان خامه گیری دقیقتر ، کاملتر و بدون هدررفت وقت و انرژی را فراهم میکنند.

در این دستگاه ها توجه به سنگینی وزن چربی شیر میشود و با استفاده از این ویژگی و استفاده از یک فرایند در اصطلاح سانتریفیوژی با استفاده از پیاله های استیل ، چربی با نیروی گریز از مرکز از مسیر عبور شیر جدا شده و به سمت خروجی خامه حرکت میدهد.

کره گیری نیز نسبت به گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده است. کره گیر های سنتی در گذشته شامل یک دستگاه مشک دستی میشد. این دستگاه پوست بدن بدون موی بز بود که چهار دست و پای آن بسته شده بود و بدون پارکی بر روی پوشت بدن از لاشه خارج شده بود . یک قسمت برای ورودی انتخاب میشد و قیمت دیگر نیز دوخته میشد.

ماست و اب در داخل این قطعه قرار میدادند و با هم زدن مداوم شرایط را برای کره گیری فراهم میکردند.

این دستگاه اولا نیازمند نیروی زیادی بود شاید نصب روز طول میکشید و در نتیجه از نظر زمانی نیز زمان زیادی را شامل میشد.

این نوع از کره گیرها از نظر بهداشتی نیز مشکلاتی داشتند و امکان تمیز شدن کامل انها پس از هربار کره گیری به صورت کامل فراهم نمیشد و همین عامل میتوانست باعث خرابی در مواد و ایجاد بیماری های مختلفی شود.

اما امروزه از کره گیرهای مخصوص و برقی استفاده میشود. این دستگاه ها دارای یک همزن بوده که عمل همزنی در دستگاه را انجام داده و ماست و اب مخلوط با ان را انقدر می زند که کره از ماست جدا میشود. در نتیجه ی این امر مواد باقی مانده نیز به عنوان دوغ قابل استفاده می باشد . مخزن این دستگاه ها از استیل نگیر بوده و تمیزکردن ان به اسانی صورت می گیرد.

کره گیرهای برقی همچنین به دلیل اینکه چرخاننده ی انها به صورت مداوم و باسرعتی مشخص می چرخد، عمل کره گیری را به صورت حداکثری انجام داده و از این رو بیشترین راندمان را ایجاد خواهند کرد.