مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

با چه روش هایی میتوان کره تولید کرد؟

برای تولید کره دو روش عمده وجود دارد :

تولید کره با خامه : این روش که راندمان بسیار بالایی دارد عموما توسط دستگاه های مخصوصی که به چرن کره گیری مشهور هستند انجام میگیرد. این دستگاه ها صنعتی بوده و صرفا در کارگاه های بزرگ لبنیاتی یا کارخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند. در این دستگاه ها ابتدا اقدام به استخراج خامه از شیر میکنید و سپس خامه ی خارج شده در داخل دستگاه قرار گرفته و کره تولید میشود.



تولید کره با ماست : کره گیرهای دیگری نیز وجود دارند که برای تولید کره از ماست استفاده میکنند. همزنی مداوم ماست همراه با آب شرایط را برای تولید کره ی سنتی فراهم میکند. کره گیرهای سنتی که به دوغ ساز نیز مشهور هستند هم کره تولید میکنند و هم دوغ محلی . از نظر راندمان کره گیری این کره گیرها نسبت به کره گیرهای چرن ضعیفتر هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که کره گیرهای دوغی یا همان کره گیرهایی که با ماست کره گیری میکنند، در ظرفیت های کوچک نیز موجود می باشند و هزینه ی تمام شده ی بسیار کمتری نسبت به نمونه هایی چرن بسیار کمتر می باشد که امکان خرید ان را برای مصارف کم و خانگی فراهم میکند.

کره گیرهای ماستی که به انها دوغ ساز نیز می گویند، فرایند کاری بسیار ساده ای دارند. در این کره گیرها یک ظرف استیل وجود دارد که یک همزن به ان متصل است. این همزن به صورت مدام اقدام به همزنی کرده و در نتیجه مواد داخل دستگاه به خوبی زده میشود. زده شدن مواد سبب میشود که طی فرایند گریز از مرکز، مواد چربی ماست که وزن بالاتری دارند و در اصل همان کره می باشند، از مواد جدا شده و در نتیجه قابل برداشت شوند.

در استفاده از کره گیرهای ماستی اضافه کردن آب پیش از اغاز کره گیری ضروری است. اب موجود شرایط را برای همزنی خوب دستگاه فراهم میکند. تناسب خاصی باید بین اب و ماست وجود داشته باشد. این تناسب با توجه به میزان چربی ماست متفاوت می باشد و باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر کره گیرها دارای موتورهایی اتوماتیک بوده که نباید بیشتر از 20 دقیقه به صورت یکنواخت کار کنند. از این رو میتوان از تایمرهایی در دستگاه ها استفاده کرد. تایمر در مدت زمان مشخص شده اقدام به قطع موتور میکند تا اسیبی به موتور دستگاه وارد نشود.

خلوص و چربی کره هایی که از کره گیرهای دوغی حاصل میشود از نمونه های چرن کمتر می باشد. از این رو میتوان مواد باقی مانده را دو بار نیز اقدام به همزنی کرد تا کره به میزان قابل توجهی استخراج داده شود.

برای کره گیری مناسب بهترین انتخاب این است که از شیر پرچرب استفاده شود. هر چقدر که چربی شیر کمتر شود، میزان کره استخراجی کاهش پیدا میکند. همچنین دمای شیر نیز مهم است. اگر دمای شیر در رنج استاندارد نباشد میزان کره گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

سرعت چرخش موتور نیز باید مناسب باشد. کم بودن یا بالا بودن بیش از حد سرعت سبب کاهش راندمان خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد