مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

مغازه پخش شیر مرکزی

در این وبلاگ از خاطرات مغازه داری خودم صحبت میکنم و همینطور از ابزارهایی که داخل مغازه استفاده میشه هم صحبت خواهم کرد

اهمیت شیرسردکن در سالن های تولید مواد لبنی

استفاده از شیر سردکن ها در محیط های کارگاهی لبنیاتی از اهمیت بسیار بالایی برخورداره . این دستگاه ها شیر ورودی به کارگاه رو خنک نگهداری میدارن و اونها رو برای پروسه های بعد اماده میکنن. تو این نوشته به بررسی تفصیلی این نوع از شیر سرد کن ها پرداخته و مواردی از اونهارو بیان خواهیم کرد.

این دستگاه ها دارای یکسری قطعات می باشند که در ادامه به معرفی انها میپردازیم :

- بدنه دستگاه های شیرسردکن باید از جنس استیل ساخته شود . چرا که این دستگاه ها به صورت مستمری در ارتباط با اب و رطوبت هستند و از این رو امکان زنگ زدگی در انها بسیار بالا می باشد. استفاده از استیل ضدزنگ می تواند تاثیر بسیاری در افزایش طول عمر دستگاه و همینطور بهبود کیفیت و بهداشت مواد تولیدی نیز شود.

- مخزن داخلی دستگاه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. این قطعه نیز حتما باید از استیل ضدزنگ بهداشتی و غیرمغناطیسی تولید شود چرا که در ارتباط مستقیمی با شیر و مواد لبنی قرار دارد. همچنین توجه به این امر بسیار مهم می باشد که این قطعه پس از هربار استفاده باید به صورت کامل شسته شود تا الودگی به مواد لبنی انتقال نشود . از این رو جنس بدنه ی انها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و عدم توجه به بدنه و مخزن می تواند زیان بسیاری را برای کاربر بهمراه داشته باشد.

- موتور قسمت بسیار مهم دیگر این دستگاه بشمار می رود. موتور دستگاه به دلیل اینکه وظیفه ی خنک داشتن شیر داخل مخزن را دارد باید به گونه ای طراحی شود که توانایی کارکرد تمام مدت را داشته باشد. کم شدن دمای داخل مخزن می تواند سبب افزایش تولید باکتری های مضر شده و در نتیجه مشکلات بهداشتی بسیاری را برای تولید کننده بوجود آورد.

موتور دستگاه همچنین باید دارای سیستم خنک کننده ی مخصوصی بوده تا به صورت مداوم خنک شود چرا که افزایش دمای موتور در کاهش راندمان ان بسیار تاثیر می گذارد.

- ترموستات از دیگر قسمت های بسیار مهم می باشد. این قطعه یک سنسور در داخل دستگاه دارد. این سنسور دمای مخزن را به صورت لحظه ای اندازه گرفته و به دستگاه اعلام میکند. دما در نمایشگر دستگاه نیز نشان داده میشود ، سپس بر اساس دمای تعیین شده توسط کاربر ، ترموستات دمای مخزن را کم یا زیاد میکند. بدین صورت که اگر به فرض دمای تعیین شده توسط کاربر 5 درجه باشد ، در صورت کاهش دما به 3 درجه ، موتور دستگاه خاموش میشود و موتور تا رسیدن دما به 8 درجه خاموش می ماند و در این لحظه شروع به فعالیت میکند(اعداد واقعی نبوده و در دستگاه های واقعی دامنه ی نوسان کمتر است)

بدین ترتیب هم انرژی مصرفی کاهش چشمگیری پیدا میکند و هم اینکه موتور طول عمر بالاتری خواهد داشت.

در خدمت کار و تولید با مغازه تولید مواد لبنیاتی

سالها در کار توضیح مواد لبنی بین کارگاه ها و مغازه های مختلف بود که به صورت اتفاقی در محله ای مسکونی که اتفاقا جمعیت زیادی هم در اون ساکن بودن یکی از دوستان یک خانه ای که دارای یک باب مغازه بود رو اجاره میداد. این دوستمون به من پیشنهاد داد که یک کارگاه لبنیاتی در این خونه درست کنم و اونو اجاره کنم . مغازه رو میتونستم به عنوان محل فروش مواد لبنی بزارم و از اون ور هم از خونه که همکف بود و وردی ماشین هم از پشت داشت برای راه اندازی کارگاه لبنی استفاده کنم.

با مشورت دوستان با سابقه در نقاط مختلف شهر که بیش از 20 سال بود باهاشون کار میکردم و بررسی میزان سود دهی و ... تصمیم خودم رو در مورد راه اندازی این کارگاه گرفتم و با سرمایه ای که طی این سال ها جمع اوری کرده بودم اقدام به خرید یکسری وسایل کردم و رسما کارم رو شروع کردم .


مسیر کاری ما کاملا مشخص بود ، هدف ما تولید و عرضه شیر ، ماست ، خامه یا سرشیر ، پنیر ، پنیر پیتزا ، کره و دوغ سنتی در مغازه بود . اول کاشی کاری های محل کارگاه و محل مغازه رو انجام دادیم و با فراهم کردن شرایط اقدام به گرفتن مجوز کردیم که کاری بسی دشوار بود و کلی بدو این ور برو فردا بیا و ... داشت ! خلاصه با مکافات این مجوزهای کارگاه و مغازه رو گرفتیم و رفتیم برای خرید لوازم .

اولین وسیله 3 تا شیرسردکن 500 لیتری برای نگهداری مواد گرفتیم چون خودم با این روش ها اشنایی داشتم یه جوری کار رو شروع کردم که بعدا کم نیاریم ! بعد از خرید شیرسردکن باید دستگاه های دیگه ای که مواد رو داخلش تولید میکنن رو خریداری میکردیم . شیر بعد از وارد شدن به دو قسمت میره یکی میره برا درست کردن ماست پرچرب که تو این قسمت نیاز به 3 تا دستگاه ماست بند داریم که خریداری کردیم . ماست بندها دستگاهایی یخچال مانند هستن که دما رو به اندازه ی مشخصی میرسونن تا ماست خوب ببنده و اماده بشه .

اگه هدف تولید ماست پرچرب نباشه ، شیر میره برای تولید خامه ، اینجا دو تا دستگاه خامه گیر کارگاهی نیاز هست که خریداری کردیم . خامه گیر طی فرایند خامه رو که وزن سنگین تری داره از خود شیر میگیره و در نتیجه هم خامه بدست میاد هم یه شیر کم چرب . این شیر کم چرب هم به صورت جداگانه فروخته میشه و هم اینکه از اون ماست های کارگاهی رو درس میکنن که اونها هم کم چربن.

کلا وقتی شیر وارد کارگاه میشه باید به چندین قسمت تقسیم بندی بشه و راه های مختلفی رو برای تولید موارد مختلف طی کنه . نیاز هست که هرچقدر نیروی انسانی می خواید در نظر بگیرید برای چندین هفته ی ابتدایی خودتون کامل بهشون اموزش بدید تا متوجه تفاوت انوع شیر ها بشن . پیشنهاد من اینه که خط تولید ها به وسیله ی دیوارهای مصنوعی از هم جدا بشن تا احیانا خطایی در این وسط بوجود نیاد و حقی از کسی ضایع نشه .

ماست های تولید شده پس از اینکه خوب بسته شدن یه تعداد کمی به عنوان ماست پرچرب به بازار می ره و یه تعدادی زیادی هم میره برای تولید کره و دوغ . اینا داخل دستگاه کره ساز کارگاهی قرار میگیرن و در نتیجه کره تولید میشه. از طرفی دیگه مواد باقی مونده به عنوان دوغ سنتی قابل استفاده هست . دوغ سنتی هم گزینه ی خیلی خوبی هست برای فروش که طرفدار زیادی هم داره و میشه حتی با خرید دستگاه های بسته بندی به صورت بسته های ساده هم به بازار عرضه بشه.

تجهیزات لازم برای راه اندازی یک مغازه لبنیاتی

اگر بخواهید یک مغازه لبنیاتی راه اندازی کنید اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید، مشتریان شماست ، در واقع ابتدا باید مشتریان خود را پیدا کنید و از فروخته شدن محصولات شما در محله مورد نظر اطمینان حاصل کنید. 

بنابراین در محله ای که پنیر به خوبی فروش می رود و کره و خامه طرفداران زیادی ندارد نیازی به خرید تجهیزات لازم برای تولید کره و خامه نخواهید داشت اما اگر در محله ای قرار دارید که همه محصولات لبنیاتی از فروش خوبی برخوردار هستند در این صورت باید انواع تجهیزات لبنیاتی لازم را خریداری کنید. 

از جمله تجهیزات لازم برای راه اندازی مغازه لبنیاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :


1- بیدون یا همان ظرف نگهداری شیر که حتما باید از جنس آلومینیوم و یا استیل باشد. 


2- دستگاه پخت شیر که حتما برای پخت شیر به آن نیاز خواهید داشت چرا که حجم زیادی از شیر را نمی توانید با استفاده از ظرف های معمولی بجوشانید. 


3- دستگاه شیر سرد کن برای خنک کردن شیر و نگه داری از شیر به مدت چند روز از زمان پخت شیر ، زمانی که قصد فروش شیر خام را داشته باشید به این وسیله نیاز خواهید داشت. 


4- دستگاه خامه گیر برای گرفتن خامه از شیر و زمانی که مشتریان شما خواهان خامه باشد می تواند خامه تازه را از شیر گرفته و اقدام به فروش خامه و ماست یا شیر کم چرب بکنید. دقت کنید که برای گرفتن خامه از شیر حتما باید شیر را از دامداری ها خریده باشید چرا که شیر های پاستوره خامه ندارند. 


5- دستگاه کره گیر برای گرفتن کره از ماست ، زمانی که ماست را به صورت پرچرب تولید کرده باشید می توانید کره لازم را از آن استخراج کرده و به عنوان کره حیوانی بفروشید  با جوشاندن همان کره می توانید روغن حیوانی بفروشید که قیمت بالایی دارد چرا که از خواص زیادی برخوردار است.